måndag 5 december 2011

Få bättre resultat av gymträningen...

Då har vi redan kommit till andra advent igår....helt otroligt!! Julmånaden som vi brukar vilja träna som mest men inte hinner....
Igår jobbade jag mina första timmar i gymet på Arena Älvhögsborg. Detta bestämdes i  veckan så allt gick väldigt snabbt men ett par timmar & vara tillgänglig för eventuella frågor skulle väl inte vara några problem. Å det var det inte heller :-)
Gymet är stort & fräscht & har förutom gymmaskiner, hantlar, massa kettlebells även två väggar med kinesis, ribbstolar & en stor yta för funktionella övningar. Blev själv igår riktigt sugen på att börja gymma där. För min del har det varit mycket fokus på gruppträning det senaste med alla utbildningar & hoppa in & köra pass lite här & var.

Den här gången har jag ett mål till sommaren också vilket gör träningen ännu roligare & jag kommer lägga upp min träning i perioder för att få så bra resultat som möjligt.
Det vanligaste  felet många gör när det gäller gymträning är att för det första inte planera sin träning, för det andra köra ungefär samma övningar om & om igen, år ut & år in, detta för att det är det man känner sig trygg med, man vet vad man ska göra & man vet vad man orkar.
MEN....kroppen & musklerna vänjer sig vid vissa rutiner & mönster. Även om du förändrar träningen från period till period kan träningen stagnera & du kan fastna på en platå där du känner att det inte händer något. Att chocka kroppen med att b.la ändra upplägg eller övningar gör att du snabbt & effektivt kan komma vidare genom att du utmanar kroppen & musklerna på ett nytt sätt. Allt handlar egentligen om att träningsplanera. Det finns massa små tips hur man kan göra detta men idag kommer jag beskriva hur jag har gjort min träningsplanering framöver.
Jag kommer nu först börja komma igång med min gymträning ordentligt igen veckorna som är kvar på det här året. Sen lägger jag in ett schema med 6 perioder där varje period består av 4 veckor.

Period 1 - styrkeperioden - här förbereder jag kroppen, skapar en bra & stabil grundstyrka.
Period 2 +3 - Muskelperioden -här kan man bygga upp muskelstyrka & muskelmassa
Period 4+5- Maxperioden - här blir jag starkare & får tåligare muskler som klarar hårdare träning
Period 6 - Topperioden -Tuff period som utmanar kroppen ytterligare. Blir så stark som möjligt & toppar maxstyrkan.      Detta är en tuff & tung period & det är viktigt att de tidigare perioderna genomförts korrekt så att kroppen är riktigt förberedd.

Jag kommer träna ca 3 dagar i veckan på gym så jag splitar på följande sätt:
Dag1 ben & axlar, mage (raka)
Dag 2 rygg & triceps (baksida överarm)
Dag 3 bröst, biceps, mage (sneda)
Ca 3 övningar per muskel.
Detta är ett bra sätt att effektivisera sin träning & få resultat.
Fastna inte i att göra samma trygga övningar utan våga prova nytt & ta hjälp av personalen på gymet för tips eller teknik.
En annan sak som fortfarand eär väldigt vanlig ute på gymen det är att man tar efter övningar som andra gör bara rakt av....men man vet inte vad man tränar egentligen eller var det ska kännas...detta är jätte lurigt & risken för skador blir stor. Ta reda på vilka muskler som ska jobba i olika övningar & om det inte känns där så be personal på gymet kasta ett öga på din teknik, det kan handla om jättesmå justeringar för att få till övningen perfekt så våga fråga.

Nu ska jag ta mig en härlig promenad i kylan & solen med min lilla hund innan denna veckan startar för fullt.
Jag har en ganska tuff vecka framför mig med olika jobb, föreläsning, pass & utbildning till helgen men det ska bli hemskt kul & spännande också :-)
Ska äntligen ta mina stygn i munnen idag & hoppas att jag ska slippa ha så ont för jag har fortfarande svårt äta ordentligt vilket gör att orken till att träna uteblir & när jag kört pass så orkar jag knappt något mer den dagen....så det blir väldigt tydligt hur viktigt det är med bra mat.

Ha en underbar måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar