måndag 12 december 2011

Följ med på utbildning i Sh´bam!

Efter en skön måndag med återhämtning efter helgens utbildning, sitter jag nu här med en kopp te & tänkte dela med mig lite av vad vi "gått igenom" under helgen. Blod, svett & tårar...ja nästan i alla fall.
Jag ska ta er med på det jag kommer ihåg ;-)

Ska vi ta det från början så började det ju faktiskt lite innan helgen.......För 1½ vecka sen så fick vi varsin låt till oss på mailen som vi skulle förbereda på att presentera dag 1 på utbildningen. Jag fick låt nummer 2 & Anja, min bästa vän från Växjö som jag skulle gå med, fick låt nummer 5.
Nu skulle vi bara få musiken med....I måndags hade vi forfarande inte fått den....hjälp...kändes lite stressigt. Efter många turer dök de upp hos Anja i Växjö, alltså min med.

Jag hade tur som kunde låna av snälla Ingrid på Älvhögsborg som nyss blivit Sh´bam instruktör. Men det dröjde innan jag fick möjlighet träna på min låt med nytt jobb & allt så var det lite mycket. Men på fredag eftermiddagen när Anja & hennes familj skulle komma upp till Vänersborg så slutade jag vid 15 & de hade inte åkt från Växjö än. Äntligen fick lite tid till det. Passade på att träna lite på Anjas med eftersom den var så himla bra, gillade både låten & koreografin medan jag inte riktigt blev kompis med min nr 2.....Den kändes så töntig i koreografin....hm...
När de kom senare på kvälle så käkade vi sen gick vi igenom våra låtar några gånger & whoops så var klockan 00.....!! Hög tid att sova då vi skulle börja i Göteborg kl. 9.

Upp på lördagmorgon frukost, kaffe i en mugg & sen var vi på väg & hade ca 1 timme i bilen. På med musiken, våra låtar om & om igen & fick med lite armar axlar & snack om vad som skulle komma när....
Väl framme på Sats Kungsgatan så var det bara att kasta sig in i salen, hälsa på vår lärare Annica Sjöö som skulle ta oss igenom helgen. 20 tjejer var vi som satt där förväntansfulla inför vad som skulle komma.
Annica började presentera sig & berättade lite om vad hon gjort tidigare o.s.v. Hon hade gjort andra saker än Let´s Dance ju ...skämt & sido det var kul att höra men sen kom vi ju till det här med att vi skulle presentera oss med. Det är något konstigt med det där för det kan fortfarande kännas nervöst varje gång jag gör det men det är ju aldrig något problem & vad är man nervös för?? Jag presentera mig på klasserna mm...

Efter det så körde Annica igenom passet med oss. 45 härliga & roliga minuter. Min låt som känts så töntig gjorde hon så den istället kändes rolig. Känslan var direkt att det här kommer passa mig, vad kul det här ska bli!!!
Efter det fick vi kort paus & sen var det lite teori tror jag...Les Mills hörnstenar mm & genomgång av hur man ska vara som Sh´bam instruktör. & där kom min utmaning direkt!!
En Sh´bam instruktör ska inte prata teknik eller korrigera ( det är frihet som gäller för deltagarna), helst räkna så lite som möjligt. MEN en Sh´bam instruktör ska småprata mycket, helst nästan hela tiden....bygga upp en scen eller handling i det olika låtarna, man får inte heller uppmana deltagaran eller säga till dem hur det ska göra, utan locka fram det genom ex fråga hur de skulle se ut om de gick på catwalken, inte se sexiga ut!! HJÄLP!!
På body combaten ska man prata teknik mycket & söka kontakt för korrigering, i zumba ska man helst inte prata alls utan inte ha headset, tjoa lite & visa med kroppen.....Det här blir en spännande utmaning för mig som instruktör :-)
Vi gick sedan igenom passet en gång till & den här gången fick de som hade varje låt ställa sig lite framför de andra & köra låten men utan att prata. Det var 2 st som hade samma låt förutom 1:an & 11:an de var själva.
Det kändes rätt ok när jag & Matilda körde vår nummer 2.
Lunchen blev rätt tidig så inte mycket var öppet inom närmaste denna lördag i Göteborg....många restauranger öppnar 12. Så Espresso House tvärs över gatan blev det för Anja & mig.
Sen tillbaka för lite teori & lekar samt tid att öva på sin låt inför presentationen. Vi gjorde b.la en rolig lek där vi hade 4 stolar, 2 först & de andra 2 precis bakom så det blev vår lilla låtsas bil. 3 personer satte sig i den, 2 fram & 1 bak, vi andra stod runt i en halv cirkel framför & den som stod längst fram i vår halvcirkel fick hoppa in på den tomma platsen & va i ett visst tillstånd som skulle smitta på de andra i bilen utan att denne sa vilket tillstånd det var, men man fick prata....Det blev HELT galet!!! Haha....sur, glad, hysterisk, rädd, full, förbannad, ledsen, blyg mm Det skreks & gräts & skrattades om vartannat. Syftet var att vi som instruktörer ska vara medvetna om att vårt tillstånd när vi kommer in till vår klass smittar av sig på deltagarna.

När vi tränade för presentationerna så blev det rättning av våra tekniker & tips mm.
Sen delades gruppen i 2 & vi körde båda grupperna samtidigt. Det gick rätt bra.
Vi avslutade dagen med feedback från Annica & sen skulle vi hem & öva mer på låten, skriva manus, en liten handling. Min feedback va att jag var för kraftfull, det skulle vara mer dansigt...?? Hjälp hur? Låten är inte särskilt dansig...hm....
Helt slut i satt vi i bilen strax innan 18 tillbaka hem till Vänersborg. I bilen så åkte skivan på & vi började hitta på lite historier om alla låtarna för vi visste ju också nu att vi skulle få en ny låt under söndagen som även den skulle presenteras. Min låt blev tillbaka till 80-talet, känsla av högstadiedisco...kanske i fritidsgården, dax att lyfta taket. Danstävling på gång & jag i mina rosa moonboats gör allt för att vinna, hur gör du?

Anja begav sig till Mexico för beachparty där ingen känner dig så det är bara att släppa loss, här & nu.
Rätt kul faktiskt!
Så kom vi då hem till dukat bord, kyckling, revben, sallad i mängder. Mmmmmm, min sambo är fantastisk på att fixa!! Ett glas rött & mat i magen & vi insåg att vi var helt slut i huvudet. Det blev återhämtning istället & vi bestämde vi skulle gå upp tidigare på söndagen istället eftersom vi inte behövde vara där förrän kl 10 & då öppnade gymet.
Söndag morgon....ojojoj...trööööttttt...var bara förnamnet. Blev lite snooze där...hm.. inte så mycket uträttat förutom frukost. Kaffe i handen & ett block i Anjas hand så vi kunde jobba i bilen även idag. Hon skrev ner när vi gick igenom låtarna våra olika teman vi kommit på. Men vad hade hänt med vädret!! Det var -5 i Vänersborg & vi körde förbi 4 olyckor på vägen så det var bara att ta det lugn, det var sen 0 gradig i Göteborg. Kändes som det blinkade blåsljus till & från mest hela tiden....men vi kom hela ner & det gjorde de andra med.
Vi fick 15 min med vår låt i mobilen el ipoden sen var det dax för filmning.
Det kändes rätt ok ändå men klart alltid lite nervöst. Sen var det dax att sitta ner & titta igeom allt & få feedback. Alltid lika hemskt höra & se sig själv på film men ALLTID lika nyttigt!
Nu var jag lite för mesig i rörelserna...ojoj..

Nu var det gjort i alla fall. Den nya låten vi fick innan lunch blev låten innan den vi tidigare haft vilket gjorde att jag fick nr1, uppvärmningen. Sen hade vi lite teori, frågesport på vad vi gått igenom med godis priser :-)
Sen fick vi öva & sen var det dax att köra igenom passet & presentera sin nya låt. Det gick bra, endel fick det svårare för många låtar var kanske lite svårare än uppvärmningen när man inte kört dem innan...men alla var jätteduktiga & mer avslappnade med att stå framför varandra än första gången.

Sen fick vi duscha innan det var dax för "domen"!!! Skulle man bli godkänd & få börja köra & skicka in en video inom 3 månader eller skulle man inte få gå hem & köra direkt utan få 2 låtar att träna mer på & skicka in video på dem inom 2 veckor & sen video på hela passet inom 3 månader???

Gahhh!!! Nu var alla lite nervösa. Även om jag försöker tänka som så att vad är det värsta som kan hända??? Jo att jag får träna mer på två låtar & sen skicka in...& hur hemskt är det egentligen...?? Inte såklart...MEN man vill ju helst kunna direkt, helst vill jag kunna allt direkt.....haha...men det brukar inte riktig bli så i verkligheten ;-)
Jag fick gå in som nummer 2 & få veta....& lättnad!!! Jag var GODKÄND!!!
Det var även Anja så vi var rätt lättade.

Så helt slut idag, vilat upp mig & avslutade dagen med ett Body Combat pass på Älvhögsborg med grymt drag & sen kom jag hem & tänkte när jag ändå är svettig kan jag lika gärna köra igenom Sh´bam passet & se vad jag kommer ihåg...sagt & gjort & jag kom ihåg det...allt!! Haha...nu är det bara att öva & öva på det med! Helt underbart!
Gör nu som jag & håll tummarna för att Lucia stormen de pratat om inte kommer imorgon!!

Innan jag avslutar måste jag bara berätta en sak till appropå lucia!!  När vi var ute & gick med hunden på seneftermiddagen så gick vi förbi utedagiset som ligger i närheten där vi bor & där hade de tänt facklor & hade ett gäng små lucior mm som sjöng & en hel hög med föräldrar. Det så mysigt ut där med luciafirande utomhus. Mer sånt!!

Tack & God Natt ;-)

Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar