onsdag 7 december 2011

Sh´bam vs Zumba....

Det blir inte alltid som man tänkt sig....inget kul jippo ikväll med kända artister...kanske någon annan gång...vem vet...Jag lyckades bli sjuk mitt i denna hektiska, spännande vecka. Känns så där när det är första veckan på 2 nya jobb & utbildning på G....Men efter att ha sovit hela förmiddagen, vilket jag uppenbarligen behövde så känner jag mig något bättre nu, så nu har jag tagit en kaffe & tittat igenom Sh´bam dvd:n inför helgen. Jag tror det här kommer bli riktigt bra!



Det har snackats mycket om att Sh´bam skulle vara Les Mills svar på Zumba & rädsla på gymmen för att dessa 2 pass skulle vara för lika & konkurrera ut varandra....Jag tror inte alls det kommer bli så, snarare tvärtom!!!
Sh´bam kommer nog däremot tilltala samma målgrupp som gillar Zumban. Det är ett lättare danspass där man använder sig av musiken precis som i zumban & inte så många olika stegkombinationer & det är mycket upprepning vilket gör att det är lätt för alla att hänga med, sen är det go musik med.
Personer som inte vågat sig in på danceklasser eller bodyjam eller tyckt det varit för svårt kommer gilla det här. "Come as you are, leave as a star" , så presenteras passet & så kan det nog bli för många.
Om man däremot brinner för pass med mycket avancerad koreografi så kan man nog tycka det här kan bli lite tråkigt, men jag tycker ändå man ska testa det. För är man som jag som känner att ett helt pass kan lyftas med rätt steg till rätt musik så spelar det inte så stor roll för då blir känslan grym om man har kul & får träningen på köpet, precis som med zumban.
Jämfört med zumban så är det mer popmusik, med lite "rump- & boobies skak" :-) men inte alls lika latininspirerat.
Låtarna som är med på nr 6 som jag ska gå utbildning för nu är följande:
The Edge of glory (Beans mix)
Get down
Lady Marmelade
Sweat ( David May Edit remix)
Papi
Judas
I was made for lovin´you
Throw your hands up ( Dancar kuduro)
Run the world (Girls)
Party Rock Anthem
Don´t stop Beliving
Pretty Girl Rock

Lite fakta om Sh´bam, det är ett 45 minuters dansinspirerat kondiotionspass.
Du bränner ca 506 kalorier under de 45 minuterna, självklart med viss variation för det är ju upp till dig hur mycket du tar i ;-)
Som med alla Les Mills klasser så varar ett program i 3 månader innan det byts ut.
Jämfört med Zumba så kommer kvalitén på instruktörerna vara något jämnare & högre.
Les Mills ställer högre krav för att bli instrukör både under utbildningen för att bli godkänd, med personlig feed back men även när du är godkänd på utbildningen så ska du sen skicka in en video inom 3 månader som också ska godkännas för att du ska bli licensierad instruktör. Zumba utbildningen kan vem som helst gå & alla blir godkända.......Detta gör tyvärr att alla sen kan kalla sig zumbainstruktörer bara det varit med på utbildningen, vilket i sin tur leder till att endel råkar ut för zumba instruktörer som knappt kan hålla takten eller som bara vill visa upp vad de själva kan & det blir alldeles för avancerat för deltagarna mm. När du går på ett zumba pass finns det ingen garanti för att det är bra bara för att man tycker zumba är roligt.
Jag har stött på kunder som testat på instruktörer som fått dom att tycka zumban blivit tråkig, eller deltagare som inte vågar prova nya instruktörer som kommer för det varit många som hoppat in som varit katastrof som de uttrycker, eller t.om instruktörer som lyckats få zumban tappa sin popularitet på anläggningen.
Så på så vi är det ändå bra att Les Mills ser till att hålla en hög standard på sina instruktörer, sen kan ju personligheter göra att en instruktör lyckas bättre på sina klasser än en annan, men dom släpper inte "ut" dig om de inte tror att du kommer klara det.

Så vad blir det då Zumba vs Sh´bam???
I min värld blir det 3-3....
Zumba: +  kul musik, flexibilitet, alla kan vara med, träningsglädje rakt igenom
             - kvalitetssäkring av instruktörer
               (4-1=3)
Sh´bam: + rörelseglädje- enkla fräcka rörelser anpassad till popmusik, passar nybörjare som dansare,    det blir vad du gör, kvalitetssäkring av instruktörer
              - kan bli tråkigt för dem som gillar avancerad koreografi att ha samma i 3 månader
               (4-1=3)

Så jag säger bara Sh´bam på er ;-)
Nu ska jag doppa näsan i min föreläsning till fredag, då jag hoppas vara frisk. Då ska jag prata doping & kosttillskott i en gymnasieklass. Kommer skriva om kosttillskott ganska snart med så håll utkik.



Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar