torsdag 8 december 2011

Hundägare lever längre & håller lättare formen.....

Ja, just det....lever längre & har lättare hålla formen...
För att det ska stämma så krävs ju såklart att man inte är super allergisk....för då klart vet i katten om man lever längre & fullproppad med kortison så lär man ju knappast hålla formen....ehh ( kortison i höga doser kan leda till vikt uppgång, man brukar säga att att ngn som äter mkt kortison kan bli "kortisonpluffsig").

Torr & hur söt som helst <3
Men om man nu inte är allergisk eller tycker att det räcker att släppa ut sin hund i trädgården (det funkar inte så bra för den egna hälsan...), då finns det massa vinster.
Detta blev ganska tydligt för mig när jag nyss var ute i 2 graders kyla, blåst, regn ömsom snöblandat & släpade min s.k vattenhund runt en 30 minuters promenad....haha...hon ville bara gå hem hela tiden :-)
Den enda levande varelse vi såg ute ( & då gick vi ändå i tätbebyggt område...) va en man i shorts!!!! ....som var ute i sin trädgård & skottade tösnö??? Vet inte riktigt om han mådde så bra egentligen? Det såg mest kallt ut & som han utförde lite onödigt arbete...

Men åter till oss hundägare. I morse var jag ute & gick en 30 minuters promenad kl. 05.30 innan jobbet, sen brukar det ju bli fler promenader under dagen om man är hemma & är frisk, nu fick min sambo äran idag att få fler promenader. Men en ledig dag kan det bli ca 4 promenader varav ca 2 på 45-60 min. Det är klart att det har betydelse. Jag menar inte katten hade jag varit ute 30 minuter ikväll om jag inte hade varit tvungen! :-)
Frisk luft får oss dessutom att sova bättre, sänka stress nivåerna & må allmänt bättre, det är klart det finns studier som visar att det finns koppling mellan välmående & hundägare. Det säger ju sig nästan själv.
Så har man tid & inte är allergisk & vill gå ner i vikt & må bättre utan för stor ansträngning så kan jag varmt rekommendera hund, du får dessutom en kompis för lång tid framöver. Det finns liksom inga ursäkter för hur kul är det att torka golv bara för man inte gått ut?? Inte särskilt & man märker snabbt att man blir piggare.

blöt....
En lite parantes i en hektisk kväll fylld av sh´bam & förberedelser för föreläsningnen imorgon.
på tork......
Eller kanske en liten hyllning till Cocos ( vår hund) som blir 4 månader idag...hipp hurra!!!

Sov gott! Själv ska jag jobba på lite till innan jag kryper ner.

Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar