fredag 13 januari 2012

Dag 3 & fortsättningen.....

Då är det äntligen klart...mina tre dagar :-)

Igår dag 3 var absolut inga problem över huvudtaget. Ingen huvudvärk, inte trött (förrän vid läggdax...), inga humörsvängningar :-)

Det känns även denna gången riktigt skönt. Jag känner mig piggare & lättare i kroppen & framför allt så har jag brutit det mönster med lite sämre matvanor som jag fallit in i. Psykologiskt eller inte men det funkar för mig. Det är ju inget snack om saken att  man rensar kroppen från slaggprodukter som gör att man kan känna sig tröttare & har svårt att få igång en bra viktminskning, det händer inget. Samt att massa onödig vätska som samlat på sig i kroppen nu är borta, vilket såklart är skönt.

Motivationen för att ändra de dåliga vanorna är på topp. För det jag längtat mest efter är kött & ugnsstekta rotfrukter :-)
Nötter har jag också längtat efter......
Det gör att man är ganska nöjd med att få det nu så nu gäller det att hålla kvar i vissa bitar.....
Så som avstå socker....Minst 14 dagar till helt utan socker sen fortsätta undvika raffinerat socker i största möjliga mån & om jag äter det så ska det vara vid enstaka tillfällen & ej för tätt in på vartannat för då är det lätt att falla tillbaka till sötsug & ökad aptit på sötsaker.
& vad är då bra vanor??


Jag blev så glad nu när Fredrik Paúlun, kostgurun, kom ut med en ny bok som han kallar LCHQ ( Low Carb High Quality). Detta är inte en diet utan en livsstil för välmående, att hålla vikten, må bra & orka träna. Självklart kommer du gå ner i vikt om du haft en taskig kosthållning innan & börjar följa detta.
Han tänker som jag :-) ...eller tvärtom....;-)
20-30 energiprocent kolhydrater ( 30 är bra i perioder om man tränar mycket annars kan man gott & väl ligga på 20)
30-40 energiprocent protein
40-50 energiprocent fett ( då ska det vara "bra fett")

Fett parantes....
I maten finns mättat fett, enkelomättat fett & fleromättat fett. Alla sorter har funktioner.
Enl. Paúlun så har forskning visat att en viss fettsammansättning är det bästa för människans behov. Det får man genom att lägga folkus på enkelomättatfett, vilket ger skydd mot hjärt-& kärlsjukdomar, typ-2 diabetes & många cancer former. Ex. på bra källor till enkelomättat fett är advokado, olivolja, & nötter. Även fleromättade fetter är bra mot hjärt-& kärlsjukdomar, därför är det bra att även få i sig fett vegetabiliskt fett så som frön, havre, baljväxter, fisk & skaldjur.
Bra mättade fetter finns i mejeriprodukter & kokosfett.

Vad är då skillnaden med LCHF?
I grunden av LCHF så ska man endast äta 5-10 energiprocent kolhydrater & ersätta kolhydrater med stora mängder mättat fett!!!
Jag har varit skeptiskt till detta, för visst klart funkar det, det gör alla dieter.....MEN vad händer på insidan?
Även angående detta är jag & Paúlun helt överrens.
Det finns så mycket forskning som visar på ökning av hjärt-& kärlsjukdomar, stroke, cancer & därmed ökad dödlighet om man äter lågkolhydratkost baserad på animalistiska & mättade produkter istället för vegetabiliska, enkelomättade & fleromättade.
Man kan gå hur djupt som helst med detta men i grunden så är det att vi behöver en viss mängd kolhydrater för att fungera ( bilen behöver ju bensin...)& sen kan det vara olika mycket beroende på aktivitetsgrad, sen behöver vi rätt sorts fetter & en blandning av dem för att inte bli sjuka & kanske dö i förtid.
Men precis som Paúlun också beskriver så har det ju kommit många varianter på LCHF sen där det modifierats lite till det bättre, det är inte bara animalistiskt fett utan man har även lagt till mer vegetabiliskt fett, men jag tror fortfarande inte att det är hälsosamt med den fördelningen.

Nä dags att jobba lite på min föreläsning till nästa vecka för seniorerna i Trollhättan - Är livet slut vid 65?

Har nu avnjutit en mycket god frukost med keso, valnötter, kanel & icas gojibär, havtorn, björnbär mm
Innan dess var det först kaffe, vilket jag inte kunde dricka mer än två munnar.....var inte alls gått...& så blev det en timmes promenad i skogen med hunden.

Senare idag blir det Zumba & sen följer jag med min sponsor & vän Malin från Freddy till Halmstad för att imorgon vara med på The Academys event.

Välkommen fredag den 13:e!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar