onsdag 4 januari 2012

Låt svetten lacka med Body Combat 50 & ett litet tips för formen 2012.....

I måndags hade vi ju relesen av Body Combat 50 på Älvhögsborg.....det var jag, Sofia & John & en massa deltagare...& jag säger bara wow!!! Wow vilket drag, wow villken energi, wow vilken träningsglädje & wow vad mycket svett!!!
Vi lyckades få både fönster & speglar att imma igen i salen & det är en ganska stor sal som jag inte upplevt ha någon dålig ventilation tidigare precis....Helt otroligt!
Det är ett intensivt & jobbigt pass nummer 50, men så roligt!! & det är ju faktiskt så att har man tagit sig till träningsanläggningen så vill man ju träna!! Då kan man lika gärna göra det ordentligt & då är Body Combat 50 ett super alternativ! Man räknar med att medelförbränningen under ett combat pass är 734 kalorier. Jag skulle vilja påstå att man lätt kan bränna mer på detta senaste pass (nr50)!!

Jag har idag onsdag en fantastisk träningsvärk efter i måndags, framför allt i ryggen mellan skulderbladen samt axlar & rumpa. Musklerna mellan skulderbladen är min & många andras svaga punkt & ofta en del i att vi rundar ryggen & faller fram med axlarna i kombination med något korta bröstmuskler.
Så jag vet att jag behöver träna min rygg & att köra ett sånt här kul pass & få både den rygg träning jag behöver samtidigt som jag kör förbränningsträning känns riktigt bra.
Imorgon torsdag ska vi på det igen. Vi bestämde oss för att det blir en trippel team även på torsdagspasset. john kör 1,2,3 Sofia 4,5,6 & jag 7,8,9,10.
Har du inte testat combat alls så gör det :-)

Tips för formen 2012
Då kommer vi till denna lilla del som jag vet många funderar på nu. Vi är återigen i det läget när det är dags att hitta formen & vill ta nya tag mm
Men innan man gör det ska man kanske refelktera över vad som hänt alla andra gånger....? Varför höll det inte hela vägen & när tappades motivationen?
Jag kommer eventuellt att ganska snart göra en mindre undersökning av detta så vet du med dig att du "jojjobantat" flera tillfällen i ditt liv eller "tagit tag i ditt liv" flera gånger så hör av dig så skulle jag gärna vilja att du fyller i ett formulär & skickar tillbaka till mig, du kommer självklart vara anonym i sammanställningen, det är bara jag som kommer veta.

Hur många mer än jag vill ha en snygg mage till sommaren??? Haha....
Visst vill vi alla det & den tränar vi gärna, vilket är super bra!
MEN....vill du få en snygg mage så träna dina ben!!!!!????
Nu är hon galen tänker många & några tänker direkt att "det kan inte jag för då får jag så stora lår"....

Forskning visar att korta, högintensiva pass är bäst för fettförbränningen & muskeluppbyggnaden.
Den mest intensiva träningen du kan göra är att träna dina ben.
Sprint, knäböj, utfall, och höga hopp är några av de tuffaste övningarna du kan  göra. Det är inte konstigt om många av oss drar sig för att göra dessa övningar eftersom de är tuffa! Men om du börjar träna hårt, riktigt fort, kommer du att finna dig mer benägen att ta till dig utmaningen.
Här är ett perspektiv på hur träning fungerar. Ditt centrala nervsystem berättar för kroppen att reagera på den nya ”stress”  som du har utsatt din kropp för. Denna reaktion säger till kroppen att bygga mer muskler. Detta händer när du återhämta dig från träningen (medan du sover).
Träningen och återhämtningen utnyttjar de resurser som finns ex. fettdepåer.
Så ju mer du ”stressar” ditt centrala nervsystem, desto mer kalorier förbränner du under träningen, ju mer måste kroppen göra för att återhämta sig, vilket resulterar i större muskler …
Det är faktiskt en fördel att ha större muskler också.
Ju större muskler du har desto mer kalorier kommer du bränna bara genom att sitta och göra ingenting.
Ingenting stressar ditt centrala nervsystem mer än ett intensivt ben pass. Du kan göra hur många situps som helst, du kan spendera timme efter timme på konditions maskinerna men inget kommer att ”stressa” ditt system som djupa knäböj eller intensiva spurter kommer att göra. Strunt samma att du faktiskt håller på att bygga den välformade rumpan när du tränar benen, du bränner också bort allt fett snabbare.
Om du vill ha magrutor träna benen. Här är en annan fördel med att träna benen, en av de bästa core övningarna, om inte den bästa, är knäböj.

Menar du allvar med att komma iform? & vill du komma iform så fort som möjligt? så är ett av det bästa sätten att träna benen intensivt.
 
 
Ta då & bit ihop & gör de där jobbiga övningarna & hitta glädjen i att se framsteg. Låter nummer 6 t.e.x i Body Combat 50 är en riktig "killer" för benen & rumpa = grym förbränning :-)
Så ta & se över din kost & lägg upp ett träningsschema  & lägg in en regelbunden träning för benen och du kommer se resultat mycket snabbare.
OBS! Se till att du inte rusar in i detta och skadar dig! Det är bra om du trappar upp din träning under loppet av några veckor kanske ett par månader.
Är du tillräckligt flexibel och vältränad för att träna knäböj? Är du i god form? Hur länge sedan var det sedan du sprang väldigt fort? Stretcha, bygga upp din styrka långsamt innan du tränar tungt, och bygg upp din snabbhet under veckor eller månader innan du tränar på för fullt.
Lite annat....
Sen måste jag ju säga grattis till Sveriges junior grabbar som gjorde det igen!!! Riktigt kul!
Kan dock konstatera att jag inte ska se matcherna om det ska gå bra.....jag börjar titta, det går inte så bra för Sverige, jag somnar i soffan, det går fortfarande inte så bra för Sverige...., så jag går & lägger mig, Sverige vänder matchen & vinner!! Detta senario har nu hänt mer än en gång.....hm...Ska kanske lägga ner det där med hockey tittandet...
Ha en toppen dag!
Emil verkar ha lugnat sig & solen tittar fram här i Vänersborg......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar