måndag 2 januari 2012

Avslut & Ny start!

Då är julen över & det 2012 har tagit fart.
Nyår är ju en ganska härlig högtid på många sätt tycker jag. Man stannar upp & reflekterar över året som varit & inser kanske ibland att det inte varit så illa ända ;-)

Kärlek
Röda sten
Mitt 2011 var fantastiskt på många sätt, lite sorger med på vägen & motgångar men mest så var det otroligt händelserikt!
Jag "hittade" mannen i mitt liv, min stora kärlek med buller å bong från ingenstans......
Sålde min lägenhet i Vallda för att flytta närmare jobb & vänner i Göteborg......men istället gick flyttlasset till hus i Vänersborg. Lite otippat kanske men så bra det blev....
19/6-2011 kl 22.42 förlovade vi oss. Lycka......


Debut segling
Sommaren gick åt till mycket mys hemma i Vänersborg men jag fick även göra min första debutsegling  med vår båt. Svante är inbiten seglare & jag har alltid velat segla så det kommer det bli mycket av framöver.
Men...debut seglingen blev ett rent äventyr från början till slut!!
Vi lämnade lämnade Smögen en solig dag & gled iväg, bestämde oss för att ta Sotenkanalen upp...men...i Sotenkanalen får man inte segla, så motorn ska ju på....vad händer då?? Jo motorn lägger av!!
Min alldeles egna Crocodile Dundee :-)
Vad händer då?? Jo vi försöker segla ändå, vilket är svårt då det inte är så mkt vind. Båtar kör förbi & viftar ilsket, samt boende längs kanalen. Tillslut lägger vi oss längs sidan & Svante hoppar i land & drar båten förbi bron när den öppnas. Sen gör vi ett nytt försök....men ack nej....Då får min kära sambo den lysande idén att han ska ta den lilla kajaken vi har på båten & sätta ett snöre i den & dra segelbåten på släp medans han paddlar....& jag ska styra...Japp....??...sagt å gjort. Plötsligt har jag Crocodile Dundee framför mig som paddlar för fullt & det går int e så fort med 3 ton segelbåt i släp. Folk åker förbi i sina båtar, hejar, skrattar & pekar. Även på land stannar folk i bilar & tittar. En bil till & med stannade & vevade ner rutan för att fota!! Haha...helt galet var det. När vi nästan var igenom så frågade en snäll familj om de skulle bogsera oss till Hunnebo. Vi tackade ja till det. Där la vi oss utanför en bit & låg rätt bra. Paddlade in & handlade & försökte fixa motor mm. Men vi njöt samtidigt av att vara på havet & solen. Sen fick jag så vansinnigt ont i ryggen & efter en stund även feber & frossa. Då blev det läkarbesök med till Hunnebostrand. Diagnosen löd njurbäcken inflammation....inte kul alls faktiskt. Jag kan knappt komma ihåg att jag varit så sjuk i feber ngn gång & den långdragna ihållande smärtan. Jag som knappt ens haft urinvägsinfektion innan....( men det har jag sen dess....typ 1g/månad vilket behöver behandlas med penicillin varje gång eftersom jag haft en njurbäcken infl!!). Men på det hela taget så tänker jag på den veckan med massa glädje & värme, det var så kul & spännande & vi kommer ju aldrig glömma den turen i alla fall :-)

En ö i Bohuslän, en flaska rött & kärlek....

Träning
Det har varit lite frustrerande att inte kommit igång med träningen regelbundet under sommaren & hösten i samband med flytten. Framför allt när man verkligen njuter av livet på alla sätt när man är förälskad, så lite fluffig i kanterna blir man ju lätt...haha...( men det är det såklart värt!!). Anledningen till att det inte blev något regelbundet var ju att jag tog kontakt med flera gym i Vänersborg & Trollhättan för att kolla läget & hoppa in, vilket gjorde att jag hoppade in vid behov på flera gym men det var ju inget som blev "mitt". Vissa veckor var det mycket pass, andra inget.....Det blir ändring på det nu, det var kul se olika ställen & möta olika kunder men nu ska det bli skönt att ha fasta klasser igen. Dessutom så har jag ju gått utbildning i Body Combat & Sh´bam vilket varit fantastiskt roligt & jag ser fram mot att få köra dessa klasser under våren.

Sh´bam utbildning

Jobb
Sen fick jag nytt jobb i Vänersborg, som sjuksköterska inom Barn- & Ungdomspsykiatrin & har därför sagt upp mig i Göteborg som skolsköterska. Blandade känslor såklart men det ska bli skönt att slippa restiden.

Hund
Sen blev vi ju med hund också!! Världens underbaraste kelsjukaste lilla Cocos. Hon har inte fattat att hennes ras inte är så kända för att vara keliga.....hon vill mest bara kela om hon får välja...haha...Å med henne så förändrades ju dagarna till att få en massa mer vardagsmotion & framför allt frisk luft i ur & skur!! Vad mycket piggare man blir av det & mår allmänt bättre.


Cocos bus/mys <3

Nyår
Sen kommer vi till det vi har framför oss. Även där är jag så facinerad över nyår. För det finns ju ingen gång på året som alla människor är så fyllda med hopp & förväntan över att börja något nytt som vi nyår. Alla är så otroligt hoppfulla!! Men vad händer då på vägen undrar jag......har inte riktigt kommit på det än....får återkomma till det..

Nyårslöften eller mål?
Sen har vi nyårslöften som haglar hejvilt......
De vanligaste är varje år: jag ska sluta röka/snusa, jag ska sluta äta godis, jag ska träna mer & bli häslosammare mm
Jättebra löften egentligen, men 90% klarar inte dom & varför inte det?
De är för övergripnade & stora!!
Behåll samma tanke men säg att det är ditt mål med 2012 istället för ett löfte!! Redan där så får du själv ett psykologiskt övertag över situationen. & har man mål kan man skapa delmål. Är det så sen att man lyckades inte nå målet men man nådde delmålet så har man ju ändå lyckats! Inte lika lätt att bara ge upp för man vet att man kan!!
Så mitt tips till dig är att om du haft ett nyårslöfte i år som handlar om din hälsa så sätt dig ner & skriv ner det som ditt mål 2012 istället & skriv sen delmål under & HUR du ska gå till väga. Delmålen kan vara många, vilket är bra, för då blir "morötterna" fler & det är lättare nå slutmålet.
Min sambo & jag har ett gemensamt mål för 2012, det är att åka på minst en bagageluckeloppis & sälja grejer :-) .....vi har så fantastisk mycket saker..hm...
Sen har jag ett eget mål & det är att ta mig mer tid för egen träning på gymmet & fasta till kärleksfluffet jag skaffat mig under 2011 :-) Mer om den planen & hur kommer jag berätta mer framöver.

Men för nu så säger jag tack 2011 för ett fantastiskt år & Välkommen 2012! ( som vi inledde med ett dopp i Vänern på Nyårsdagen....hel 3,2 grader varmt...tjohooo!!)

Å du....Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar