måndag 5 mars 2012

Magkänslan

Sitter & tar en kaffe & filosoferar lite....är lite trött från en lång dag igår på jobbet & pigg när jag kom hem så det blev lite sent i säng. Sen har jag ju en tonåring som behöver en spark i baken för att komma upp på morgonen så det där med sovmorgon var ju bara att glömma ;-)

Här om veckan så satt jag återigen i den här jobbiga situationen när jag inser att jag måste ta ett beslut om någonting & jag inte vet om jag gör rätt eller hur jag ska göra.....

Vissa av oss drabbas lite mer av detta & mår kanske inte jättebra på vägen fram till ett beslut. Då får man ofta höra av nära & kära att man ska gå på magkänslan....vad säger magkänslan......
 Men vad betyder det egentligen...? Är man en instinktiv person så fattar man ofta beslut på magkänslan. Det gäller då att bena ut vad som är intuition byggd på erfarenhet eller vad som är gamla känslor som spökar & mest ställer till det.

Jag läste någonstans om en kvinna som alltid lyssnade på magkänslan förutom när det gällde män!!! Lusten tog nämligen över när hon träffade en attraktiv man . Att lust & magkänlsa kan påminna om varandra hade hon lärt sig men också att det inte alls var samma sak :-)

Kan vara rätt bra att tänka på därute ;-)

Även rädsla & magkänsla kan vara lätt att blanda ihop. Magkänslan kanske säger att du inte ska åka skidor utför men egentligen är du höjdrädd. Magkänsla kanske säger till dig att undvika en person men egentligen kanske personen bara är lite annorlunda & det skrämmer dig för det är inget du är van vid....

Går man emot dessa känslor får man ofta nya & utvecklande intryck.

Som min magkänsla sagt till mig att jag ska hålla kvar i vissa saker för det är tryggt men när jag sen väl släpper så har jag mått så mycket bättre :-)

Som förra året när jag tog beslutet att flytta till Vänersborg..... Allt vändes ju lite upp & ner först.... så blev allt lite konstigt men när jag övervann det så öppnades många dörrar & livet med de höga vågorna börjar lugna sig även om mitt vatten aldrig kommer vara helt utan vågor...det är ju sån jag är ...

Men för att fatta det bästa besluten så behöver vi nog självinsikt & det är häftigt när man får det, men det kan vara svårt för många. Det gäller att våga se vad för drivkrafter som står bakom våra beslut. Att be om betänkte tid & hitta bra förutsättningar för ett bra val.

För mig kan det vara ett miljöombyte & vila, semester helt enkelt, komma ifrån alla måsten & få lite tid för reflektion. När jag gör det blir besluten bättre.

 Ibland behöver man ta ett steg bak från sig själv & titta på sin situation utifrån & se vad man kan påverka & inse sina begränsingar, det är inget nederlag, det är en styrka!!!
Jag behöver påminna mig själv om detta ganska ofta men när jag gör det så känns det fantastiskt bra istället för magont uppstår en känsla av tillfredsställelse & styrka.

En i stunden
mycket nöjd

Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar