måndag 19 mars 2012

Stevia - den söta örten som sötningsmedel

Min vän Chatarina som presenterat Fit Line produkterna för mig, berättade även om växten Stevia för mig förra sommaren & jag fick smaka ett blad & det var hur sött & gott som helst!! Hon berättade att den är på väg att bli godkänd som sötningsmedel av livsmedelsverket. Jag köpte den sen på blomsterlandet & planterade i mitt lilla kryddland. Nu är den godkänd & finns att köpa som sötningsmedel & man kan se reklam för det i olika hälsotidningar.



Stevia är en ört som tillhör krysantemumfamiljen.

Stevia kallas även sötfockel & kommer ursprungligen från Paraguay.

Växten innehåller glykocider som är upp till  400 gånger sötare än socker & därför kan det användas som sötningsmedel. Steviaörten innehåller bl a sött smakande glykosider, minst 31 essentiella oljor, klorofyll, enzymer, vitaminer, mineraler, spårämnen såsom magnesium, kalcium, mangan, kisel, zink & tenn.

Enligten rapport från  EFSA (Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet) så påverkar inte konsumtion av Stevia blodsockret varken hos friska personer eller personer med diabetes typ 2.

Enligt vissa källor kan Stevia brytas ner vid höga temperaturer men enligt andra gör den det inte…..?

I Sydamerika har Guaraniindianerna användt Stevia som sötningsmedel i århundranden.I Japan har Stevia använts som sötningsmedel i ca 40 år & har 40% av marknaden på sötningsmedel. I december 2008 utfärdade Amerikanska Food and Drug Administration (FDA) ett så kallat GRAS (Generally Recognized as Safe) för användning av högkvalitativt steviaextrakt i livsmedel. Stevia är nu godkänt för användning i livsmedel i större delen av Asien, Nya Zeeland, Australien, Sydamerika och USA.

Stevia skapar inte begär efter mer stevia utan reducerar begäret efter sött av alla slag. Stevia kan därför vara en betydelsefull hjälp vid viktminskning.

Stevia kan köpas som pulver & användas i bakverk m.m.

Läs mer & beställ på exempelvis www.steviavital.se

Det finns flera bra sidor på nätet där du kan läsa mer om stevia & beställa produkter.

Vill ni läsa om ännu en galen diet så klicka på Annika Sjöös blogg här vid sidan & läs om tjejen som använder sig av barbiedieten....
Man blir mörkrädd av alla dessa dieter som vissa är totalt näringsfattiga & rent av skadliga.
Det var lite trevlig måndags läsning.
Nu ska jag ta en promenad till i solen & bestämma mig för vad jag ska köra för egenträning i kväll :-)
Chipp å hej!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar