tisdag 27 mars 2012

Vår + löpning= sant

Det har blivit lite sparsamt skrivande sista dagarna vilket beror på att mycket ledig tid denna veckan går åt till att träna in nya body combaten & Sh'bamen då vi har releasedag på Älvhögsborg på lördag & jag dessutom ska ha en föreläsning på högskolan Väst på torsdag.....alltid lika nervöst....
I helgen jobbade jag & fick då en liten trevlig utmaning..... Två av mina kollegor hade planerat att springa Göteborgsvarvet.... & den ena kommer nu inte kunna göra det...inte kul för Olga att springa själv....så jag lovade i ett svagt ögonblick att jag ska springa istället!!!! Oj oj!!!!
Men jag tänker så här....går det inte så går det inte men då har jag ju något att träna för & kanske äntligen kan få fart på min löpträning. Dessutom blir det ju bra med steg till steg tävling på jobbet med att ut & springa :-)
Haha.... Inte tävlingsmänniska alls ;-)
Sagt & gjort så drog jag ut i söndags på en tur efter jobbet, riktigt skönt. Blev 8 km. Igår var det body combat som gällde så då fick löpningen vila. Idag gick jag morgonpromenaden med hunden först innan frukost sen laddade jag ordentligt med min nya favoritgröt på havrekli ( magen älskar det!) med keso & osötat äppelmos till.
Lite jobb medans maten sjönk ner sen drog jag ut i denna fantastiska vårvärme!! Å jag sprang mitt livs första mil!!! Tjo ho!!! Hade kunnat fortsätta men lite ont om tid då jag strax ska jobba & var tvungen äta med innan. Lite seger faktiskt!
Jag har ju coachat flera löpare med olika mål som pt, gjort upplägg på lång & kort sikt men jag har ju aldrig själv varit en hängiven löpare utan kunnat springa i högt tempo kortare sträckor har varit ok men sen har jag tröttnat & fått ont i benhinnor mm.
Min svaga punkt är väl just att jag känner av höfter & benhinnor snabbt när jag springer på asfalt men men, det kanske går över nu när kroppen vänjer sig vid att springa. Kul är det i alla fall.
Som uppvärmning använder jag mig av tidningen Hälsa & Fitness uppvärmnings program för löpning som var med i senaste numret. Kolla nedan....riktigt bra.
Jag har sen pulsklocka på mig & min är så finurlig att den berättar för mig i vilket tempo jag fettförbränner eller när det övergå till Fitness ;-) detta räknar det på den maxpuls jag programmerat in samt längd & vikt. Lite kul samt att jag lär mig var jag ska ligga för att orka.

Nu är det dax för mig att dra mig till jobbet vilket känns så där när solen verkligen steker här vid husväggen där jag sitter i linne & precis käkat lunch....
Men bara göra det..... Njut alla ni som sluta tidigt idag & ni andra skynda er ut så fort ni kan, lite är bättre än inget!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar