söndag 18 mars 2012

Promenera dig till ett friskare liv.....

Imorgon börjar stegtävlingen på jobbet. Det ska  bli riktigt roligt. En sån enkel grej egentligen, att tillsammans med sina kollegor tävla som ett lag men även individuellt.
10 000 steg om dagen räcker för att hålla kroppen frisk & glad men fler är ju önskvärt & vill man ha en viktnedgång så bör det absolut vara fler. Sen beror det ju även på om stegen är utspridda vid flera tillfällen eller ett par raska långpromenader o.sv.
När man sen tränar annat så kan man även omvandla det till steg. Ex 60 min aerobics räknas som 10 800 steg. Även vardagsbestyr kan omvandlas till steg, ex 30 min dammsugning räkans som 1950 steg. Så det är bara att traska på nu.
Jag ska ju inte sticka under stol med att jag gärna skulle vinna det hela....haha.....bor ju en liten tävlingsjävel i mig som triggas så fort det nämns tävling eller utmaning.....
Så imorgon sätter jag fast den lilla söta rosa stegräknare som jag fått från jobbet, direkt på första promenaden med Cocos.

Imorgon tänkte jag även ta premiär joggingturen för säsongen. Äntligen, är riktigt sugen även om löpning aldrig har varit riktigt min grej....men det är ju bra träning & man kan ju göra det överallt. Det får nog bli intervaller att börja med.
I senaste numret av tidningen Hälsa & Fitness så fanns ett jättebra löpschema för den som vill börja löpträna oavsett om man har mål eller inte. Det är ett upplägg inför maraton, halv mara mm, vecka för vecka.
Tror jag ska testa att använda mig av det. Påminner en hel del om det upplägg jag gjort till ptkunder som ska springa Göteborgsvarvet. Det beror ju klart på när man börjar träna. Att periodisera träningen är jättebra om man är ute i god tid. Sen beror det klart på om man är ute efter en bra tid eller bara har som mål att ta sig runt.

Nä nu är jag super trött efter denna härliga helgen!
Längtar dock efter min sambo nu, nu får han faktiskt ta & komma hem från Italien....vilken tur att han äntligen kommer i natt ;-)

Kvällspromenaden avklarad & kroppen går ner i varv för fullt & sängen ropar " kom & kryp ner här är varmt & skönt"...
Så det är precis vad jag tänker göra nu.

God Natt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar